BAKFREDAG

 
 
Blev fruktansvärt rastlös efter ett tag filmtittande så jag beslöt mig för att baka. Kom då på att jag fått en recept av Sofia (TUSEN TACK!) på ett par kakor med choklad och kokos i. Och fy va goda dom blev! Här är receptet om ni oxå vill göra dom:
 
Du behöver: 
75g smör 
100g strösocker (ca 1.5 dl)
1 ägg 
2 tsk vaniljsocker 
100g vetemjöl 
1 tsk bakpulver 
1 krm salt 
125g mörk choklad grovhackad 
50g kokosflingor 

Gör såhär: 
1. Sätt ugnen på 180 grader 
2. Rör smör och socker till en mjuk massa. Häll sedan i ägg och vaniljsocker 
3. Sikta mjöl, bakpulver och salt & rör ihop ordentligt. Blanda i chokladbitar och kokosflingor. 
4. Klicka smeten på smörad plåt med hjälp av en tesked. Det ska vara ca 5 cm mellan kakorna (de jäser sjukt mycket). Platta sedan till dem med en våt gaffel. Jag rullade degen till små köttbullar och plattade till dom lite lätt med en gaffel. Tänk på att inte göra bullarna för stora, då de kan vara svårt för dom att bli klara i mitten.
5. Grädda ca 10-12 minuter tills de blir gyllenbruna.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Spara en till mig!!!!!

2013-02-22 @ 13:05:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0